ارتباط جمعی تکنیک های گفتگو مخاطب شناسی

ارتباط جمعی، تکنیک های گفتگو، مخاطب شناسی، زبان بدن، زبان صورت و فرآیند های فروش و بازاریابی، فرایندهای پرزنتیشن و ...

ارتباط جمعی تکنیک های گفتگو مخاطب شناسی

ارتباط جمعی، تکنیک های گفتگو، مخاطب شناسی، زبان بدن، زبان صورت و فرآیند های فروش و بازاریابی، فرایندهای پرزنتیشن و ...

نکته 47 (سه درس بزرگ از والت دیزنی درباره ی پیروزی در کسب و کار)

سه درس بزرگ از والت دیزنی​


موفقیت چیزی نیست که بتوان آن را بدون برنامه و اتفاقی به دست آورد. گرچه شاید شانس با شما در دریافت آن همراه شود، اما هیچ چیزی بدون تلاش و برنامه ریزی به دست نخواهد آمد. در ادامه، به سه درس بزرگ از والت دیزنی اشاره می‌کنیم که کسب و کار شما را دگرگون می‌کند.

دفتر تحقیقات و آمار کار در آمریکا، می‌گوید نیمی از کسب و کارهای کوچک کشور آمریکا، در 5 سال اول فعالیت از بین می‌روند. اما شاید بتوان گفت آمار حقیقی، چیزی فراتر از نصف کسب و کارها باشد. دلیل این موضوع نیز بسیار ساده است: باخت‌هایی پشت سر هم. 

اما اکنون وقت آن است که به موفقیت فکر کنید. حالا که صحبت از موفقیت در میان است، چه کسی بهتر از والت دیزنی؟ در ادامه، با سه درس بزرگ از والت دیزنی آشنا می‌شویم که معنی موفقیت را به درستی برای شما تعریف خواهد کرد. 


درس اول:
«شما کسب و کار را برای خود نمی‌سازید. شما می‌دانید که مردم چه می‌خواهند، پس آن را برای مردم می‌سازید.» 
این فلسفه مهم باید به شما بگوید که در برطرف کردن انتظارات مشتریان، باید چه چیزهایی را بدانید. بسیاری از دارندگان کسب و کارها، با این ذهنیت جلو می‌روند: «شور و علاقه خود را دنبال کن!» اما این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که آیا محصول ساخته شده توسط آن‌ها، در بین مردم نیز طرفدار دارد یا نه؟
بسیاری از مدیران بزرگ، انتقاد را قبول می‌کنند و بسیاری از پروژه‌های خود را به محصولاتی تبدیل می‌کنند که «مردم» دوست دارند. شاید تغییر چیزی که ساخته شما است و عاشق آن هستید دردناک باشد، اما می‌دانید که با این شیوه، یک کسب و کار موفق را خواهید ساخت. 
این کار را با تحقیق و جستجو بر روی مخاطب مورد نظر خود آغاز کنید. باید ببینید آیا محصولی که توسط شرکت شما عرضه می‌شود، مورد علاقه مشتریان است یا خیر؟ این کار را آرام آرام شروع کنید و سپس آن را درکنار مخاطبان کسب و کار گسترش بدهید. اگر می‌بینید که خروجی مورد نظر از شیوه‌های انجام کارها در کسب و کار شما جواب نمی‌دهد، اکنون وقت تغییر است. 

درس دوم:
«گلی که در سخت‌ترین شرایط شکوفه می‌دهد، نادرترین و زیباترین گل است»
این جمله مستقیما توسط والت دیزنی بیان نشده است، اما Emperor Mulan، یکی از شخصیت‌های انیمیشن‌ او این جمله را بیان می‌کند. شاید این جمله، یک عبارت لطیف و بسیار زیبا باشد، اما به خوبی یکی از ویژگی‌های کلیدی والت دیزنی را نمایان می‌کند. با این‌که دیزنی‌لند مکانی گران‌قیمت است، اما کاری کرده است تا هرسال مردم به آن بازگردند. رمز موفقیت آن‌ها، تبدیل کردن این پارک به شادترین مکان در کره زمین است. 
لحظه‌ای از سختی و فلاکت، می‌تواند به سرعت به لحظه‌ای از آسودگی تبدیل شود، اگر اراده استقامت با مشتریان دشوار در شرایط بحرانی را داشته باشید. این موضوع را به قلب خود بسپارید و از آن در ارائه سرویس به مشتریان خود استفاده کنید. درباره شرایط سختی که ممکن است با آن مواجه شوید، به خوبی فکر کنید و به دنبال راه حل باشید. 
یکی از شرکت‌هایی که این ایده را به خوبی تمرین کرد، SEMGeeks است. درحالی که آن‌ها با ABS و دیزنی همکاری می‌کردند، از آن‌ها خواسته شده بود تا محتوایی تعاملی و جذاب را برای یک برنامه تلویزیونی جدید آماده کنند. دیزنی از آن‌ها خواسته بود تا محتوای ارائه شده، منحصر به فرد و خلاقانه باشد. درنهایت آن‌ها با الهام گرفتن از سرسخت بودن والت دیزنی در کار خود، موفق شدند استقامت کنند و خروجی بسیار خلاقانه و مناسبی را ارائه بدهند. 

درس سوم:
«دیزنی‌لند یک نمایش است»
شاید این جمله از والت دیزنی تنها شامل چهار حرف باشد، اما احتمالا قوی‌ترین کلماتی هستند که امروز می‌شنوید. کسب و کار شما در تهیه و ارائه یک روند نمایشی برای مخاطبان و مشتریان چگونه عمل می‌کند؟ شاید فکر کنید منظور است نمایش، آواز خواندن یا رقص (!) است، اما منظور از ایجاد یک نمایش، نوع دیگری از برقراری ارتباط است. درواقع این کلمه، بخش کلیدی این قسمت است: ارتباط. 
هرکاری که در کسب و کار شما انجام می‌شود، یک نوع برقراری ارتباط با مخاطب است. دیزنی‌لند نیز به عنوان یک نمایش شناخته می‌شود، زیرا از روش درستی با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کند. درباره پیامی فکر کنید که با هربار معامله با مشتریان خود، به آن‌ها منتقل می‌کنید. 
بی‌شک اعلام یک شیوه یک‌سان از ارتباط برای تمامی کسب و کارها، امری غیر ممکن است؛ چرا که شیوه برقراری ارتباط برای هر کسب و کار، متفاوت خواهد بود. اما می‌توان نکته‌ای را بیان کرد که در هر کسب و کاری کاربرد دارد. در روند یک کسب و کار، باید چیزی را به مشتری بدهید که می‌خواهد و آن‌ها را با پیامی رها کنید که مدام به این افراد می‌گوید: باید به فروشگاه یا کسب و کار شما بازگردند. این، کلید موفقیت هر کسب و کاری است. کسب و کارهای موفق، دقیقا می‌دانند که یک مشتری چه چیزی می‌خواهد. 
برای شروع این کار، باید مطمئن باشید که نحوه برقراری ارتباط شما در همه جا متحد و یک‌پارچه است. هر آیتمی که به فروش می‌رسانید، باید پیام مشخص و یک‌سانی را برساند. تنها راه برای ماندن در ذهن مشتری، بیان آن پیام بارها و بارها و بارها است. اگر چندین پیام مختلف را به آن‌ها برسانید، باعث می‌شوید فهم این موضوع که دقیقا از آن‌ها چه می‌خواهید سخت باشد.

نکته 46 (خرسواری)

خر سواری !

می دانید چرا در دنیا هیچگاه مسابقه " خرسواری" برگزار نمی شود ؟!

 پس از انجام تحقیقات میدانی و عملی بسیار جانورشناسان، مشخص شد که اسب ها در میدان مسابقه فقط در خط راست و مستقیم حرکت کرده و نه تنها مانع جلو رفتن و تاختن سایر اسبها به جلو نمی شوند ، بلکه هرگاه سوارکار خودشان یا سایر اسبها به زمین بیفتد، تا حد امکان که بتوانند آن سوارکار سقوط کرده را لگد نمی کنند.

اما خرها وقتی در خط مسابقه قرار می گیرند ، پس از استارت اصلا توجهی به جلو و ادامه مسیر مسابقه به صورت مستقیم نداشته و فقط به خر رقیب که در جناح چپ و یا راستش قرار دارد ، پرداخته و تمام تمرکزش ،ممانعت از کار دیگران است،   یعنی تنها هدفشان این است که مانع رسیدن خر دیگر به خط پایان شوند. !

حتی به این قیمت که خودشان به خط پایان نرسد.

 امروزه از این موضوع در علم مدیریت بسیار استفاده می شود و بدین معناست که افراد ناتوان که می دانند خود به خط پایان نمی رسند ، با سنگ اندازی و ایجاد مشکلات و چوب لای چرخ دیگران گذاشتن ، به بهانه مختلف ،مانع رسیدن دیگران به اهدافشان می شوند و در اصطلاح میگویند : " فلانی ، مسابقه خر سواری راه انداخته است! "


نکته 45 (درس هایی برای پیروزی)

درس اول:

 اPosture

اPosture  در فارسی "وضعیت" ترجمه میشود. این «وضعیت»، و داشتن آن، برای موفقیت شما حیاتی است؛ هم هنگامی که میخواهید به سراغ کسی بروید و او رادعوت به کار کنید  و هم هنگام کار کردن با تیمتان. وضعیت ، ترکیبی است از آنچه که باور دارید، آنچه که انجام میدهید و اعتمادی که دارید.

افرادی که روی ریل نتورک قرار دارند، این «وضعیت» را دارند. و آنها کهروی ریل نیستند، ندارند. وضعیت، این است که بدانید شما چه چیزی و چه فرصتی در اختیار دارید. شما با اطمینان به سراغ دیگران میروید، چون هیچ شکی درباره آنچه به آنها پیشنهاد میکنید ندارید.


درس دوم:

 اEvents

در این درس به دومین عاملی میپردازیم که لیدرهای سطح بالا برای ساختن یک سازمان بزرگ انجام میدهند. موفقترین آنها، همه این کارها را کامل انجام میدهند و این ویژگیها را دارند؛ از این روست که روی ریل هستند.

همچنان که قبلاً گفتیم، این 6 ویژگی درباره مفهومی است که آن را روی ریل بودن (getting over the line) می نامیم؛ معنای این عبارت این است که کسی را در وضعیت ذهنی قرار دهیم که در هیچ حالتی بازنگردد. چنین فردی تعهدی به سختی صخره به کار و کمپانی دارد و هرگز کار را رها نمیکند؛ هر مشکلی هم که میخواهد پیش بیاید ...


درس سوم:

 اCommitment

آسان به نظر میرسد؛ نه؟ همه شما درباره اش خوانده اید و شاید تعهد کتبی هم داده اید. همه متعهدند؛ نه؟!

در بهترین حالت، بیشتر افراد در این کار با یک تعهد مشروط وارد میشوند. آنها چنین جمله ای میگویند: یه امتحانی میکنیم ببینیم چی میشه...

آنها در صورت موفقیت میخواهند تازه متعهد شوند! تعهد آنها هیچ اسباب زحمتشان نمی شود؛ با ساعات روتین استراحت و تفریحشان هیچ ناسازگاری ندارد و حتی مزاحمتی برای دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه شان ایجاد نمیکند!


درس چهارم:

 ثبات (Consistency)،  

استمرار و یکنواختی در کار است

 کلمه ثبات،به اندازه اصطلاحاتی چون «راز های بازاریابی شبکه ای» یا «بازاریابی اینترنتی» جذاب و معجزه آسا به نظر نمیرسد؛ ولی همین عامل است که شما را درنتورک ثروتمند میسازد.

در واقع اگر بخواهیم یک تفاوت میان «ثروتمندان» و «کارگران» در نتورک مارکتینگ ذکر کنیم، آن تفاوت نحوه برخورد با ویژگی ثبات است.


درس پنجم:
 اImage یا تصویر
اگر درباره این ویژگی صحبت کنید. خواهید دید که اکثر مردم گمان میکنندکه میدانند منظورتان چیست؛ و بیشترشان حس میکنند که تصویرشان خوب است! بیشترشان اشتباه میکنند؛ خیلی هم اشتباه میکنند.

درس ششم:
 رشد شخصی  (Personal Development)
مورد ششم مهمترین عادتی است که باید در این تجارت داشته باشید و نیز عادتی است که افراد جدید بیشترین مقاومت را در برابر آن میکنند. چرا؟ چون گفتن به کسی که باید روی خودش کار کند چندان جذاب نیست! آنها علاقه دارند که بشنوند چگونه باید با دیگران برخورد  کنند؛ چگونه افراد جدید را جذب کنند؛ چگونه یک مجموعه بسازند که پیش برود و چگونه سازمان خود را رهبری کنند.

نکته 44 (هفت کتاب که مطالعه آنها برای کارآفرینان لازم است).

7 کتاب که مطالعه آنها برای کارآفرینان لازم است.


مطالعه کتاب ابزار خوبی برای تغییر طرز فکر و باز کردن ذهن شما به روی راهکارهای جدید است. هنگام مطالعه متوجه می‌شوید که مردم در این دنیا تقریباً با همان مشکلاتی مواجه‌اند که شما هستید. می‌توانید از تجربیات آنان استفاده کنید. کتاب خواندن به شما همان چشم‌اندازی را که می‌خواهید و درس‌هایی که نیاز دارید، می‌دهد.

 ( در این پست لیستی از کتاب‌هایی تهیه شده است که مطالعه آن ها برای کارآفرینان توصیه می‌شود)


۱- «خودتان را انتخاب کنید» نوشته‌ی جیمز آلتوچر  ا(The Choose Yourself)

آلتوچر اساساً آنهایی که هنوز در دنیای کارمندی مطلق زندگی می‌کنند را نقد می‌کند. آینده‌ی هرکس در شکوفایی کارآفرینی و پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری بر روی خود، انتخاب خود و آغاز کاری است که آنها را تبدیل به کارآفرین کند.

این کتاب باعث می‌شود قدم در راه موفقیت‌ها و شکست‌های شخصی آلتوچر و ایده‌های ثروت‌اندوزی وی بگذارید و مطمئناً طرز فکر شما راجع به کارتان را درگیر چالش و تغییر می‌کند.


۲- «پرسش» نوشته‌ی رایان لِوایک  ا(Ask)

در ادامه عنوان کتاب آمده است: فرمول غیرشهودی آنلاین برای کشف همان چیزی که مشتری شما می‌خواهد بخرد…به دست آوردن طرفداران مشتاق… و رساندن هر کسب‌و‌کار به مرحله‌ی بعدی.

لِوایک خوانندگان را با هنر درک آن چیزی که مشتری دقیقاً می‌خواهد و رویه‌ای علمی برای فروش آن به مشتری آشنا می‌کند. فروش حرفه‌ی شماست. اگر درآمد نداشته باشید، کار هم ندارید. شما از پرفروش‌ترین کتاب لِوایک بینش قدرتمندی درباره‌ی چگونگی ارتقای کار خود کسب می‌کنید.


۳- «قوانین بازاریابی ایمیلی» نوشته‌ی چاد وایت ا(Email Marketing Rules)

بازاریابان امروزی می‌گویند که لیست ایمیل شما، طناب نجات شما و مهمترین سرمایه‌ایست که یک شرکت می‌تواند داشته باشد. شما می‌بایست لیست ایمیل‌ موفق و متعاقباً کمپین بازاریابی ایمیلی بسازید در غیر اینصورت به سادگی توانایی رقابت در دنیای کاری امروز را نخواهید داشت.

کتاب وایت ابزار یادگیری قوی است که به منزله‌ی یک مشاور عمل می‌کند؛ و ترفندهای تجارت را در قالب ساده به شما می‌آموزد.


۴- «زاگ» نوشته‌ی مارتی نیومیر  ا(Zag)

باوجود اینکه کتاب نیومیر قدیمی‌ست، رویکردی جالب توجه درمورد استراتژی‌های قدرتمندترین برندهای دنیا به شما می‌دهد.

این برندها ماهرانه فراگرفته‌اند که چگونه خود را رقابت‌ها بالا بکشند. این برندها متفاوت عمل می‌کنند.در این کتاب، استراتژی‌های کاربردی بهترین برندهای دنیا و چگونگی اعمال آنها در برند خود را فرا خواهید گرفت.


۵- «شکست انفجار بزرگ» نوشته‌ی لری دانز و پل نونز  ا(Big Bang Disruption)

دانز و نونز به استراتژی‌هایی می‌پردازند که بتوانید کسب‌وکار خود را در خط مقدم نگه دارید که از این طریق طعمه‌ی نیروهای خلاقانه‌ای که زود از دور خارج می‌شوند نخواهد شد.

به این فکر کنید که چگونه شرکت‌هایی نظیر اوبر، شرکت‌های تاکسیرانی را مختل کرد یا گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های جی پی اس را عملاً بلااستفاده کرد. این کتاب با مثال‌ها و نکات فراوان درمورد اینکه چطور می‌توانید خلاق باقی بمانید، می‌تواند برای حال و آینده کسب‌وکار شما بسیار مفید باشد.


۶- «کار مجدد» نوشته‌ی جیسون فراید ا(Rework)

مارک کوبان می‌گوید به جای کسی که مدرک MBA از دانشگاه هاروارد دارد حاضر است کسی را استخدام کند که این کتاب را خوانده باشد. به این ترتیب او برای مطالبی که جیسون فراید گردآوری کرده است ارزش بسیاری قائل است.

پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز به شما می‌گوید که روش‌های معمول کسب‌وکار در واقع باعث وقت تلف کردن بوده و بهانه‌هایی هستند که سبب پسرفت شما می‌شوند. او به شما می‌گوید چگونه از سروصدا و کنترل خلاص شوید و درون کسب‌وکار خودتان شیرجه بزنید.


۷- «کارخانه خلاقیت» نوشته اد کتمول  ا(Creativity ,Inc)

کتمول به همراه استیو جابز، جان لستر از مؤسسان استودیوهای انیمیشن پیکسار است، و شاید یکی از بهترین و مناسب‌ترین افراد برای نوشتن کتاب در باب ایجاد و حفظ کسب‌وکاریست که منافع و خلاقیت را درهم می‌آمیزد.

این کتاب برای هر کارآفرینی که خواستار بینش یکی از محبوبترین برندها و شاید خلاق‌ترین شرکت‌های دنیا می‌باشد، مناسب است. کتمول داستانهای واقعی، راهکارهای شخصی و توصیه‌های مفید برای ابداع‌گران مشتاق ارائه می‌کند.




نکته 43 (برای افزایش اثربخشی تبلیغات چه نکاتی را رعایت کنیم؟)

برای افزایش اثربخشی تبلیغات چه نکاتی باید رعایت شود :

1- تمرکز بر مخاطب خاص

2- افزایش آگاهی از محتوا در جهت اقدام فوری

3- تقریب صحیح از تعداد مشتریان بالقوه


*****


 5 دلیل لزوم انجام تبلیغات :

1- تبلیغات تنها چیزی است که در محیط رسانه قابل‌کنترل است.

2- می‌توانید بر مخاطب خاص و ایده آل خود متمرکزشده و آن را هدف‌گیری نمایید.

3- افزایش آگاهی از برند را به دنبال خواهد داشت.

4- تبلیغات، اعتبار پیام شما را افزایش می‌دهد.

5- تبلیغات اثر تقویتی بر سایر فعالیت سازمان دارد.

*****

فرایند مشاوره تیم مشاوران مدیریت ایران در خصوص طراحی و برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی بر اساس  "5M" پنج بعد تبلیغات صورت میپذیرد . 5M در بر گیرنده موارد زیر است :


   ا Mission ماموریت : تعریف مأموریت یا هدف اصلی تبلیغ (چرایی انجام تبلیغ)


   ا Message پیام : پیامی که باید در تبلیغ وجود داشته باشد و به مخاطب آن ارائه گردد.


   ا Media رسانه : رسانه یا کانال انتقال که با توجه به هدف تبلیغ، نوع پیام و نحوه دسترسی مخاطب به کانال ارتباطی، باید مورد ارزیابی واقع گردد و انتخاب گردد.


    اMoney بودجه : بودجه تخصیص یافته به منظور طراحی، تدوین و ارائه تبلیغ در جهت استفاده بهینه از کانال و حفظ کیفیت محتوا.


    اMeasurement ارزیابی : ارزیابی کارایی و اثربخشی تبلیغات برای اطمینان از ایجاد تصویر باکفیت از برند و افزایش سطح یا عمق آگاهی از برند.